الـكــــــــــرنك 1000
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الـكــــــــــرنك 1000

الدين , الحياه , برامج كمبيوتر والانترنت , كتب علميه و بحوث , اكواد , اشهار ,رعب , جن ,عفاريت

الرئيسيةالتسجيلدخول
الرئيسية
i_icon17.gifالتسجيل
فقدت كلمة المرور
أكتب شكواك هنا
الرئيسيةالتسجيل المصحف مباشر سماع وقرأه للكمبيوتر المكتبه العلميه لمطبخ والمعجنات والحلويات و الموضه
منتدى قصص الجن المدونة الدردشة مركز الرفعالطب الحديث والاعشاب والاكتشافات العلميه
https://i.servimg.com/u/f21/14/21/83/26/menu10.gifأخر زياره للكرنك1000https://i.servimg.com/u/f21/14/21/83/26/menu10.gif

غرور الرجل وكيد النساء

4 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
ملاك الرحمه

غرور الرجل وكيد النساء - صفحة 2 Uoou_u10
ملاك الرحمه

غرور الرجل وكيد النساء - صفحة 2 Uouuuo10
الدوله الدوله : مصر
الجنس الجنس : انثى
عدد المساهمات عدد المساهمات : 1964
تاريخ التسجيل 16/05/2009
نقاط نقاط : 20771
العمل/الترفيه : 00000

غرور الرجل وكيد النساء - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: غرور الرجل وكيد النساء   غرور الرجل وكيد النساء - صفحة 2 Empty6/14/2009, 5:44 pm

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

يحكى أن تاجراً ركب راسه الغرور
فكتب على باب دكانه . (( كيد الرجال غلب كيد النساء ))
ويبدو أن لم يرق لصبية حسناء ذات تيه ودلال ، فدخلت دكانه متعللة بشراء بعض الحاجيات ، فصارت كلما طلبت مطلباً تتمايل وتنحني وتنعطف وتنثني حتى تظهر مفاتنها وتبث محاسنها حتى تمكنت من صاحب الدكان ، وسرقت عقله وتلاعبت بعواطفه ، ولم يتمالك نفسه عن سؤالها من تكون ؟
فقالت : له أنا ابنة قاضي القضاة .
قال الشاب : ما أسعد أبيك فيك !
قالت : وماشقاني معه !
إنه يريد أن يبقيني بدون زواج ، فكلما طلبني أحد للزوج
قال له: إنني عمياء كتعاء ( الخادمه المملوكة ) غير صالحة لمثل هذه الأمور .
قال الشاب :وهل تقبلين بي زوجاً لك ، وأنا أتدبر الأمر مع أبيك ؟
فأجبته الفتاة بالموافقة .
ولم يلبث الشاب أن مضى من وقته إلى قاضي القضاة يطلب منه يد إبنته
فقال القاضي : ولكن ابنتي عمياء كتعاء ، وأنا لاأريد أن أضع أحد في ذمتي .
قال الشاب : أناأقبلها كما هي ويكفيني حسبها ونسبها ، وتمت الموافقة . ثم ‘نه أتيحت الفرصة للشاب كي يجتمع بعروسه ، فإذا هي حقيقة عمياء كتعاء ، وأنها ليست تلك المرأة الماكرة الحسناء ، فرجع الشاب إلى دكانه منكسر النفس منكس الرأس ومحا عن بابه العبارة التي أوقعته في المصائب (( كيد الرجال غلب كيد النساء )) ولم يلبث غير يسير حتى أقبلت عليه الصبية الحسناء من بعيد وعلى ثغرها ابتسامة الظفر ، فدخلت
وقالت : الآن قد اعترفت بالحقيقة وأقررت أن ((كيد النساء غلب كيد الرجال ))
فأجاب الشاب : ولكن مع الأسف بعد فوات الأوان .
فقالت الفتاة : لن أتركك في محنتك وخلاصك في يدي .فما عليك إلاأن تبحث عن جماعة من انور تطلب منهم أن تزعموا أنك واحد منهم وأن يحضروا على أساس أنهم أقاربك وأصحابك إلى بيت القاضي في يوم العرس ، وهكذا كان ، فقد وصل الجماعة في اليوم الموعود بطبل وزمر ورواقص وأهازيج ، في حين كان القاضي يجلس مع علية القوم وأشراف المدينة ، فهرع الشاب إلى ملاقاتهم والترحيب بهم ولما سأله الحاضرون عن الخبر ، أجابهم : أنا منهم وهم مني ، ولا أستطيع أن أنكر حسبي ونسبي ن ولذلك دعوتهم ليحتفلوا بي في يوم عرسي ، فصاح به القاضي القضاة : كفى ، ونحن أيضاً لا نستطيع أن نتخلى عن حسبنا ونسبنا قم وانصرف أنت وجماعتك ، وابحث لك عن زوجة من بناتهم ، وعفا الله عما سلف .
وفي الغد ذهب الشاب إلى دكانه ، وإذا بالصبية تأتيه فاستقبلها هاشا باشا وأخبرها بنجاح مشورتها ومكيدتها((ذكائها)) التي خلصته من شراك تلك المصيبة ، ثم سألها حقيقة نفسها فأخبرته ، فم يلبث يسيراً حتى ذهب وطلب يدها معترفاً بالهزيمة أمـام كـيـد الـنــســاء

كاتب الموضوعرسالة
عزب2

غرور الرجل وكيد النساء - صفحة 2 Uooo_o10

عدد المساهمات عدد المساهمات : 1051
تاريخ التسجيل 15/05/2009

مُساهمةموضوع: رد: غرور الرجل وكيد النساء   غرور الرجل وكيد النساء - صفحة 2 Empty6/22/2009, 6:11 pm

انتو ايه ما بتصدقوا
ارحموا شويه ولا افصلو حتى دى الدنيا حر ومش ناقصه ولعه
انا جاى ليكم بس اذاكر شويه
هههههههههههههه
حوريكم اه حوريكم
الحنان كله هههههههههههههه
مفتريين خالص
ههههههههه
صالح حجاج

غرور الرجل وكيد النساء - صفحة 2 Oou_uo11
صالح حجاج

الجنس الجنس : ذكر
عدد المساهمات عدد المساهمات : 1025
تاريخ التسجيل 24/05/2009
نقاط نقاط : 16619
غرور الرجل وكيد النساء - صفحة 2 8b9fdb10

مُساهمةموضوع: رد: غرور الرجل وكيد النساء   غرور الرجل وكيد النساء - صفحة 2 Empty6/23/2009, 2:44 am

عاليا كتب:
صالح حجاج كتب:
صباح النور ياعاليا
أنا شايف ان كلامى تقيل شوية عليكى النهاردة 00الظاهر انه مكلكع شوية !!
اليك هذه الكلمات للتوضيح 00

رضا الزوج من رضا الله وسخط الزوج من سخط الله

طوبى لامرأة رضى عنها زوجها ولو ساعة من نهار

امرأة بلا زوج كدار بلا باب

امرأة بلا زوج كشجرة بلا ثمرة

شكرا لكى على دعواتك الجميلة فالحمد لله وحده أن رزقنى الزوجة الصالحة والذرية الصالحة

أنيس منصور ده ماله أنا خايف يكون بيضحك على الستات فى كتاباته علشان يهون عليهم الهم

اللى همة فيه وتلاقيه عايش عيشة ألف ليلة وليلة وانتم 000ياعينى عليكم مصدقين ههههه

ربنا يرزققك الزوج الصالح والذرية التقية ويبعدك عنى الستات اللى أزواجها مشحتتاها هههههه

تحياتى 0000000000

صباح النور عليك ياشريك كتاباتى
معقولة انا ازعل من اخ فاضل زيك ليه قلت كدة يبقى اكيد انت اللى زعلان منى وواخذ على خطرك كمان
وعلى العموم انا شفت مشاركتك دلوقتى انت وامال
وحرد على امل وبقولها انا بدعى لك ولها ولكل اخواتى وليه طبعا بالشريك الصالح سواء كان متزوج ام لا ده لايعنينى فى شئ وربنا يصلح حالنا جميعا ويهدينا جميعا ويبارك لنا فى ازواجنا وزوجتنا واولادنا يارب العالمين وانت والا مكلكع والا حاجة ولو مكلكع اسخن المكواه وافرد ههههههه هزار بجد
كويس ان زوجتك معانا على الخط وربنا يبارك لك فيها يارب ويخليك لها ولاولادك
انا الحمد لله ربنا رزقنى بالزوج والاولاد وبحسب انك عارف بس اديك عرفت اهه والحمد لله على عطاء ربنا لى
اما بخصوص انيس منصور انا كنت بمزح معاك وبقولك انت 3*1 توفيق الحكيم واحسان عبد القدوس وانيس منصور
وانت علقت على الاخير قلت اغيظك به ههههههه
كويس انك وضحت ومش عايزة تزعل منى ابدا علشان انا حكون على سفر الفترة القادمة حغيب شويه عنكم وعايزة اللى فى قلبه حاجة من ناحيتى يقول ونصفى كل الشوائب بنا وبجد حتوحشنى الكتابة والرد على موضوعاتك وكمان الدلائل والبراهين اللى بتكتبها لنا وساعات بتفحمنا هههههه مش على طول ماتتغرش اوى وياسيدى انا بعتذر لك ولكل المنتدى عن اى موقف صدر منى كان سخيف معكم
وسلم لى على الاسرة وعلى اولادك ويارب نتقابل على خير

صباح النور ياعاليا

أنا عمرى ما أزعل منك 00معقولة فى حد يزعل من أخته 00حد الزعل بعيد عننا 00اللى صحيح زعلنى هو موضوع

غيابك ده !! أتمنى أن نتقابل على خير وبجد أنا اللى حأفتقد كتاباتك وحواراتك الشيقة ولكن عزائى أولا أن تكونى

بخير وتعودى لنا بسلامة الله وثانيا وجود أختنا أمل 000أما عن الاعتذار فليس له مكان بيننا000!!!!!!!!

بالنسبة لوجود زوجتى معانا على الخط 00فأنا انسان يحب الصراحة والوضوح مثلك وليس عندنا ما نخفيه 00وان

كان هناك من الخصوصية فى بعض المشاركات التى ربما تفهمها الستات بمنطق الغيرة 0000أكيد وصلت الرسالة!!

وبالنسبة لأنيس منصور ولا يهمك غيظينى انتى ومالكيش دعوة0000

على فكرة أنا مش عارف أكمل علشان زعلى من أنك حتغيبى 0

أنا اللى بأعتذر لك عن أى موقف غير ظريف يكون حدث منى وأنا لا أقصده 00
تحياتى
ملاك الرحمه

غرور الرجل وكيد النساء - صفحة 2 Uoou_u10
ملاك الرحمه

الجنس الجنس : انثى
عدد المساهمات عدد المساهمات : 1964
تاريخ التسجيل 16/05/2009
نقاط نقاط : 20771
العمل/الترفيه : 00000

مُساهمةموضوع: رد: غرور الرجل وكيد النساء   غرور الرجل وكيد النساء - صفحة 2 Empty6/23/2009, 9:13 am

صالح حجاج كتب:
عاليا كتب:
صالح حجاج كتب:
صباح النور ياعاليا
أنا شايف ان كلامى تقيل شوية عليكى النهاردة 00الظاهر انه مكلكع شوية !!
اليك هذه الكلمات للتوضيح 00

رضا الزوج من رضا الله وسخط الزوج من سخط الله

طوبى لامرأة رضى عنها زوجها ولو ساعة من نهار

امرأة بلا زوج كدار بلا باب

امرأة بلا زوج كشجرة بلا ثمرة

شكرا لكى على دعواتك الجميلة فالحمد لله وحده أن رزقنى الزوجة الصالحة والذرية الصالحة

أنيس منصور ده ماله أنا خايف يكون بيضحك على الستات فى كتاباته علشان يهون عليهم الهم

اللى همة فيه وتلاقيه عايش عيشة ألف ليلة وليلة وانتم 000ياعينى عليكم مصدقين ههههه

ربنا يرزققك الزوج الصالح والذرية التقية ويبعدك عنى الستات اللى أزواجها مشحتتاها هههههه

تحياتى 0000000000

صباح النور عليك ياشريك كتاباتى
معقولة انا ازعل من اخ فاضل زيك ليه قلت كدة يبقى اكيد انت اللى زعلان منى وواخذ على خطرك كمان
وعلى العموم انا شفت مشاركتك دلوقتى انت وامال
وحرد على امل وبقولها انا بدعى لك ولها ولكل اخواتى وليه طبعا بالشريك الصالح سواء كان متزوج ام لا ده لايعنينى فى شئ وربنا يصلح حالنا جميعا ويهدينا جميعا ويبارك لنا فى ازواجنا وزوجتنا واولادنا يارب العالمين وانت والا مكلكع والا حاجة ولو مكلكع اسخن المكواه وافرد ههههههه هزار بجد
كويس ان زوجتك معانا على الخط وربنا يبارك لك فيها يارب ويخليك لها ولاولادك
انا الحمد لله ربنا رزقنى بالزوج والاولاد وبحسب انك عارف بس اديك عرفت اهه والحمد لله على عطاء ربنا لى
اما بخصوص انيس منصور انا كنت بمزح معاك وبقولك انت 3*1 توفيق الحكيم واحسان عبد القدوس وانيس منصور
وانت علقت على الاخير قلت اغيظك به ههههههه
كويس انك وضحت ومش عايزة تزعل منى ابدا علشان انا حكون على سفر الفترة القادمة حغيب شويه عنكم وعايزة اللى فى قلبه حاجة من ناحيتى يقول ونصفى كل الشوائب بنا وبجد حتوحشنى الكتابة والرد على موضوعاتك وكمان الدلائل والبراهين اللى بتكتبها لنا وساعات بتفحمنا هههههه مش على طول ماتتغرش اوى وياسيدى انا بعتذر لك ولكل المنتدى عن اى موقف صدر منى كان سخيف معكم
وسلم لى على الاسرة وعلى اولادك ويارب نتقابل على خير

صباح النور ياعاليا

أنا عمرى ما أزعل منك 00معقولة فى حد يزعل من أخته 00حد الزعل بعيد عننا 00اللى صحيح زعلنى هو موضوع

غيابك ده !! أتمنى أن نتقابل على خير وبجد أنا اللى حأفتقد كتاباتك وحواراتك الشيقة ولكن عزائى أولا أن تكونى

بخير وتعودى لنا بسلامة الله وثانيا وجود أختنا أمل 000أما عن الاعتذار فليس له مكان بيننا000!!!!!!!!

بالنسبة لوجود زوجتى معانا على الخط 00فأنا انسان يحب الصراحة والوضوح مثلك وليس عندنا ما نخفيه 00وان

كان هناك من الخصوصية فى بعض المشاركات التى ربما تفهمها الستات بمنطق الغيرة 0000أكيد وصلت الرسالة!!

وبالنسبة لأنيس منصور ولا يهمك غيظينى انتى ومالكيش دعوة0000

على فكرة أنا مش عارف أكمل علشان زعلى من أنك حتغيبى 0

أنا اللى بأعتذر لك عن أى موقف غير ظريف يكون حدث منى وأنا لا أقصده 00
تحياتى

صباح الفل عليك ياصالح
يابنى انا مقدرش ازعل منك ابدا ده العيش والشوربه والليمون واخرها الفخذه الضانى يبقواايه
بجد وكلام فى سرك انا مضيقة شويه من السفر لانة بيكون مصحوب بمشاكل ولازم اعد العده له شويه سكاكين على كام سطور وكام كيس كبير هههههه
اما انت فعلا وبقولها للكل انت انسان مثقف ومتدين وصريح وده اكتر شئ بيعجبنى فى حوراتك والصراحة بجد احسن شئ فى الدنيا بس بين الزوج والزوجة هههههه مختصره شويه منعا لحدوث الغيره بجد انا تعودت على وجودكم كل يوم وده سبب تانى تعبنى نفسيا من السفر على العموم بركة دعواتك ليه انت انسان صالح اسم على مسماه وربنا يتقبل دعواتك بس ادعى لى مش تدعى عليه ههههه
ندخل فى موضوعنا بقى عن غرور الرجل وكيد النساء
انا شايفة امول كاتبة حاجة وهى كمان تعذرنى انا سيبها معاك امانة اوعى تزعلها هههههه
بخصوص الشاب اللى فى الجيش وخطيبتة طلبت منه فسخ الخطوبة وارسال الصورة الخاصة بها له
ضحكتينى ياامول بجد مش يمكن هى محضرة له كيده على اكبر وكانت شافت لها واحد تانى احسن منه مليون مرة ومنتظرتش لغاية مايرجع من الجيش خلصت المواضيع بدرى بدرى ولما يجى بالسلامة يشوف المفاجاه ( ان كيدهن عظيم ) انا حاسة بكدة بصراحة واشوف رأيك ورأى صالح وعزب ايه
سلام مؤقت

غرور الرجل وكيد النساء
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2